dinsdag 29 maart 2011

RTFM

Dit is een afkorting, en het is ook nog eens vakjargon. Het wordt gebruikt door ICT-ers als je een probleem na lang piekeren of zoeken hebt opgelost. Soms blijkt de oplossing gewoon in de documentatie te staan, en dan zeg je: Zie je wel, RTFM..... Read the fucking manual, met excuus voor het f-word, dat nog steeds in de lijsten met Bad Words vermeld staat.

RTFM kan zich ook elders manifesteren. Onlangs heb ik een nieuwe broodbakmachine aangeschaft, de aandrijving van de oude blokkeerde en dan is het gedaan.

Ik heb een scherp geprijsde Tefal machine gekocht en die vorige week ingewijd. Op het menu: volkorenbrood, als kant-en-klaar mengsel waar je alleen nog water aan hoeft toe te voegen. Een kind doet de was ! De bediening is identiek aan de oude AFK machine, en vol verwachting druk ik op de startknop. Er gebeurt niets, het enige hoorbare is het zachte schakelen van een relais. Verdikkeme, dit is niet de bedoeling ! Enkele minuten wachten, zonder resultaat. Dan maar een koude herstart, dus de stekker uit het stopcontact, 7 minuten wachten - gelezen in de manual, jawel ! - en opnieuw programma, gewicht, en bakkleur instellen. Maar ook na de tweede countdown gebeurt er niets.

Om te voorkomen dat ik in een opwelling van woede mijn nieuwe aankoop beschadig - dat kan toch - ben ik maar weggelopen en andere dingen gaan doen. 
Na een halfuur kom ik opnieuw in de keuken, en het vertrouwde geluid van een knedende broodbakmachine komt me tegemoet. Krijg nou wat ! Opnieuw bestudeer ik de handleiding, en dan ontdek ik dat stap 1 van mijn volkorenbrood programma een opwarmtijd van 30 minuten is.....  De oude AFK was niet zo geavanceerd. RTFM dus.


Goed lezen is een kunst. Er bestaat zoiets als snellezen dat erg gemakkelijk schijnt te zijn als je grote hoeveelheden informatie moet verwerken. Ik beheers het niet, en ik geloof er ook niet zo in.
Mijn interesse gaat meer uit naar "slow reading". Dat probeer ik te doen als ik een mooie roman lees, en zeker bij poëzie kan het niet zonder.
In mijn ervaring kan ik het best elke zin dusdanig langzaam lezen dat ik de eerste keer de betekenis goed kan vatten. Regelmatig herlees ik zinnen of een alinea, maar dat blijkt zelden te werken. Bij het herlezen is het net alsof de woorden en zinnen niet meer spreken, je neemt geen nieuwe dingen meer op. Ik ben benieuwd of anderen dit ook hebben ? Slow reading = first time right reading.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten