woensdag 30 november 2011

Missionair Congres

Vandaag het congres Grensverleggend Missionair: buiten winnen is binnen beginnen bezocht. Mooie lokatie: de Lichtkring in Amersfoort, een nieuwe GKV-kerk met een fraaie architectuur, vlak bij de bekende wijk Kattenbroek. Het thema van de dag was de relatie tussen missionair zijn en identiteit.
Het ochtendprogramma werd geopend door Leendert van den Dool, de dagvoorzitter. De bij de koffie uitgedeelde donuts waren aanleiding voor de vraag: ben je een donut of een spiegel? Het zal duidelijk zijn: Een donut heeft binnenin een gaatje, een spiegel kan iemand weerspiegelen. De centrale vraag van deze dag: weerspiegelen wij Jezus Christus, is dat wat we ten diepste willen?


De rest van de ochtend werd gevuld door Matthijs Vlaardingerbroek die vol verve het thema verder uitdiepte. Petje af voor de creatieve manier waarop hij dat deed. De intro met de buiksprekende pop die meewerkt aan een goocheltruc vond ik geniaal. Zo breng je een boodschap over ! Daarna wist hij zijn verhaal steeds weer opnieuw heel beeldend te illustreren met een simpele timmermans duimstok die hij in vier stukken kon uitklappen.
Aan de hand van de geschiedenis van de verlamde man en de vier vrienden werkte hij uit wat bedoeld wordt met een betekenisvolle identiteit:
  1. een krachtige ideologie
  2. een heldere visie
  3. een haalbare belofte
  4. unieke kracht
  5. kloppende waarden
  6. hoopvolle ambitie
Ik veronderstel dat dit wordt uitgewerkt in zijn boek "Grensverleggend" dat vandaag gepresenteerd werd.

Een tweede benadering van identiteiten was de volgende typologie:
  1. de door God gegeven identiteit
  2. de door de gemeente gewenste identiteit
  3. de huidige identiteit.
De eerste moet de beide volgende identiteiten bepalen en vorm geven.

Na de aangename lunch - met ruime mogelijkheid om te netwerken - was het tijd voor parallele workshops. Ik heb nr. 3 bezocht, over Identiteit in Christus als drijvende kracht voor een jonge huisgemeente.
Hier was ik minder tevreden over. Dat zal zeker ook gelegen hebben aan mijn totale gebrek aan affiniteit met huisgemeenten. Ik hecht heel sterk aan gemeenschap, samen doen, iedereen telt mee. Dat staat gemakkelijk op gespannen voet met datgene wat een huisgemeente ambieert: zuiverheid, radicaliteit in het volgen van Jezus. Ik heb met belangstelling geluisterd naar het getuigenis van Wouter Disberg en Mirte van Geloven, maar het riep bij mij geen yes-reactie op.
De presentatie van Daniel de Wolf over de Torrie van Matti, het Mattheus-evangelie in straattaal, vond ik een genot. Lintje voor die man. 
De plenaire sessie Breng identiteit tot leven van Gert Disberg vormde het slot van de dag. Hij begon met het presenteren van het vliegwiel. Dit is een tool die ontwikkeld is door Syneidesis, een initiatief van Gert en Wouter Disberg en Matthijs Vlaardingerbroek. Het vliegwiel is bedoeld om zicht te krijgen op je identiteit als christelijk leider. Ook hier had ik weer last van kortsluiting. Ik vond het een weinig overtuigend hulpmiddel en had eigenlijk meer diepgang verwacht. Het leek me beter om te vertrekken met merendeels positieve ervaringen, en ik heb daarom het einde van de dag niet meegemaakt.

Al met al heb ik veel goede dingen gehoord deze dag. Er was een breed publiek: uit de PKN, de kleine reformatorische kerken, en de evangelische groepen. Ik vond het verfrissend om met enkele jongeren te praten - er waren veel jongeren aanwezig. Ze kijken anders tegen de kerk-als-instituut aan, zijn er minder aan gebonden, maar de liefde voor de christelijke gemeente  is er volop. Ze hebben veel oog voor de betekenis van de christelijke  gemeente voor de buurt, de wijk. Goed bezig !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten