Een mooie Netflix serie, die me doet denken aan het populaire
Downtown Abbey, maar veel beter is. Het is een serie met uitersten: veel kijkplezier, maar ook een toenemende emotionele winter. Het wordt kouder en kouder tussen de hoofdpersonen.
Ik heb genoten van de oogstrelende beelden van het hofleven: tot in de details ziet alles er prachtig uit, het lijkt me historisch allemaal heel verantwoord. Er zijn schitterende opnamen van de paleizen en kastelen, de parken, en de landschappen.
|
De hoofdpersonen: koningin Elizabeth, Churchill, prinses Margaret, en prins Philip |
Maar de sterkste beelden zijn de pareltjes van non-verbale communicatie tussen de spelers. Op een aantal momenten hebben die een enorme zeggingskracht. en dat maakt de storytelling dan heel sterk. Momenten die mij zijn bijgebleven: de blikken die Elizabeth en Philip uitwisselen als ze horen dat koning Edward VI overleden is. Of de bijna tastbare spanning tussen Elizabeth en Margaret wanneer er weer eens iets moet worden uitgepraat tussen de beide zusters. En een hele mooi vond ik de verbazing van de oude kasteelheer in Schotland als hij ontdekt dat de koopster van zijn Castle of Meyl, tot wie hij zich aangetrokken lijkt te voelen, de koningin-moeder is. En last but not least de close up scenes van het kroningsritueel: fantastisch.
Het verhaal concentreert zich op de relaties van Elizabeth, vooral die met haar echtgenoot prins Philip, en die met haar zuster Margaret. Die relaties komen onder zware druk te staan wanneer Elizabeth tot vorstin wordt gekroond. Haar plichtsgevoel dwingt haar steeds om te kiezen voor landsbelangen en eeuwenoude tradities.
Prins Philip is voortdurend op zoek naar vernieuwing van de monarchie. Als telg uit Deense en Griekse koninklijke families heeft hij een andere verhouding met de tradities van het Britse Koninklijke Huis dan Elizabeth. Dat geeft toenemende spanningen. De warme verhouding in het begin verkoelt meer en meer. De wijze waarop ze Philips steeds naar de tweede plaats wijst en inperkt in zijn ambities en daarmee haar huwelijk in de waagschaal stelt is tenenkrommend. Kom op meid, be nice for the boy !
|
The Crown is aanleiding voor nieuwe analyses van het huwelijk van Elizabeth en Philip |
De verhouding met Margaret is een andere. Hier draait het om ambitie en jaloezie.Elizabeth wordt door haar naasten eigenlijk "te licht" gevonden voor het uitoefenen van het koningschap. Vooral Margaret heeft sterke ambities, waar geen ruimte voor is. Daarnaast is haar liefdesrelatie met Peter Townsend een bron van ruzie en onenigheid. Elizabeth heeft te maken met sterke krachten in de regering en in de Church of England die een huwelijk afkeuren en dat plaatst haar in één van die onmogelijke loyaliteitskeuzes: familie of taak en plicht ?
|
Sutherland werkt aan het portret van de 80-jarige Churchill |
Er zit een ruime portie humor in de serie. Ik waarder vooral Winston Churchill, oude brompot, die op schitterende wijze de oude Britse regeer-aristocratie vertegenwoordigt. Het zorgt voor hilarische momenten.
Ook hier is er een scene waar een gevoelig moment prachtig gevangen is in beelden. Wanneer de schilder Sutherland, bezig met een portret van Churchill, hem confronteert met de schilderijen die Churchill maakte na het overlijden van zijn dochtertje Marigold, zien we het stoere masker wijken: even is hij heel kwetsbaar.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten