zaterdag 26 mei 2012

Pinksteren

De meeste Nederlanders zullen van dit fantastische Pinksterweekend genieten zonder te weten waar het nu over gaat. Een klein deel weet misschien nog iets te melden over vlammetjes op hoofden. En zondagochtend zal een nog kleiner deel naar de Pinksterfeesten gaan die de christenen vieren, in hun kerken, of buiten als hagepreek-samenkomst. De grootste daarvan is van Opwekking op de evenemententerreinen van Walibi bij Biddinghuizen, daar komen een kleine 60.000  mensen naar toe, merendeels jongeren.


Pinksteren is de afmaker van de grote jaarlijks cyclus van christelijke feesten: Kerst, Pasen, Hemelvaart, en Pinksteren. Het is het feest waarbij we zelf centraal staan: God komt naar ons toe, sterker nog: Hij wil in ons wonen. En laat ik vooral niet onbescheiden zijn hierover: dit is real life waar niets aan kan tippen.
Het is net zo geheimzinnig als de liefde. Het valt je toe, als een wonder, en het vraagt ook om een duidelijke keus. In de liefde komt er een moment waarop je tegen elkaar uitspreekt dat je je aan elkaar verbindt, for life. Je weet dat je daarmee een onherroepelijke stap zet, en dat je je liefdesrelatie op het hoogste plan brengt: liefde gaat samensmelten met recht.
Het Pinksterfeest vieren is net zo wonderlijk en net zo uitdagend als de liefde vieren. God wil in mijn hart wonen. Dat is wel heel dichtbij..... Je voelt op je klompen aan dat dit niet vrijblijvend meer is, netzomin als een trouwbelofte.Als ik ja zeg, dan gaat Hij in mijn hart wonen, ben ik van Hem, en deel in alle vreugde en verdriet, in alle rechten en plichten van de relatie. Een wonderlijk leven begint en het laat me niet meer los: het is te hoopvol.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten