vrijdag 25 maart 2022

Moet ik daar over praten dan ?

"Wat een slappe dooddoener" dacht ik toen ik de titel van dit boek zag: Saving us - A climate scientist's case for hope and healing in a divided world. Daarna las ik de aanbevelingen op de achterkant: gezaghebbende recensenten zijn unaniem in hun waardering. En als ik tot slot de TED-talk bekijk waarmee ze in november 2018 wereldwijde bekendheid krijgt, ben ik ook om: Ik ga haar boek lezen.


En daar heb ik geen tel spijt van gehad. Dit boek gaat niet zozeer over wat er allemaal gebeurt met het klimaat, maar over hoe mensen op die boodschap reageren. Natuurlijk maakt Katherine Hayhoe duidelijk dat we door ons eigen gedrag het klimaat wereldwijd aan het ontwrichten zijn. Dat het daarom  urgent is om onze levensstijl aan te passen. Maar wat ze vooral vertelt is hoe mensen reageren op deze boodschap, waarom ze er niet van willen weten en de klimaatscrisis ontkennen. Ze maak daarbij gebruik van solide inzichten uit de psychologie en de sociale wetenschappen, bijvoorbeeld over  the fear factor en the guilt complex. Mensen die de klimaatcrisis ontkennen moet je niet in een hoek willen drukken met feiten over hoe erg het is (hoe waar die feiten ook zijn), of ze een schuldgevoel aan willen praten (in de hoop dat ze dan in beweging komen).

Wat werkt dan wel ? Katherine Hayhoe vertelt hoe ze met vallen en opstaan ontdekt wat wel en wat niet werkt. In de poster hieronder zijn haar inzichten samengevat:

  1. Begin niet met feiten maar met dieperligende waarden
  2. Vertel waarom de klimaatcrisis jou bezig houdt en ga op zoek naar wat jullie gemeenschappelijk hebben (werk, woonplaats, hobbies, gezinsleven)
  3. Breng pas daarna kan de boodschap over de klimaatscrisis, kort samengevat in:
    • de klimaatcrisis bestaat echt
    • de klimaatcrisis brengt ons allemaal in de problemen
    • maar jij en ik kunnen lokaal van alles aan doen en dat gebeurt ook al gelukkig

Katherine Hayhoe combineert idealisme met nuchterheid. Ze vertelt dat ze elk jaar probeert haar levensstijl een tikkeltje aan te passen zodat haar ecologische voetafdruk vermindert. Maar ze is er duidelijk over dat alles wat we als goedwillende burgers / consumenten doen niet voldoende is om de klimaatcrisis op te lossen. De grote klappers komen echt van belangrijke besluiten door overheden en het bedrijfsleven: besluiten met nationale en het liefst internationale impact.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten