vrijdag 3 juni 2011

Moestuin juni 2011

Inmiddels zijn er drie maanden moestuin gepasseerd. Elk jaar doe ik weer dingen anders, ik vind het heerlijk om wat  te experimenteren.


Dit jaar heb ik voor het eerst aardbeien in de kas. Bij de plaatselijke aardbeienkweker  heb ik 15 aarbeienplanten in potten gehaald. Die potten passen precies in een dikke PVC-buis met uitsparingen. Het geheel heb ik opgehangen zodat ik "in etages" kan werken: aarbeien boven, komkommer en tomaat eronder. Inmiddels zijn die laatsten al langs de aardbeien gegroeid, zodat er een indrukwekkende groene muur is ontstaan. De aardbeien hebben wat minder smaak dan die van de koude grond, maar daar valt natuurlijk mee te leven.


Mijn experiment met het voorkiemen van peultjes en tuinbonen heeft weinig effect gesorteerd.Toen ik ze had uitgepoot in de tuin stopte de groei en na een poosje vormden ze een tweede plant. Dat schiet dus niet op, de kas-tuinbonen en de tuinbonen die ik meteen in de koude grond had gepoot zijn nu even groot. Ik ben nog wel benieuwd in hoeverre ik de luis in bedwang houd: het was mijn bedoeling om zo vroeg mogelijk te beginnen om de luis voor te blijven. Die zit er inmiddels wel in, maar niet zo veel als anders.

Sla gaat weer voortreffelijk. Ik heb meerdere soorten: gewone kropsla, krulsla, eikenbladsla, en het groeit allemaal prima. Momenteel krijgen we het zelfs niet weggegeten, overproductie zogezegd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten