woensdag 29 juni 2011

Millenniumdoelen

Ach, de millenniumdoelen, wie kent ze niet ? Ik ben bang dat het gros van de Nederlanders de schouders op zal halen. Het afgelopen weekend vertelde J. me op een verjaardagsfeestje dat hij in de Millenniumwerkgroep in zijn woonplaats zit. Ze zijn millenniumgemeente en de werkgroep dient als aanjager. Zoiets vind ik interessant. Wat kun je nou "lokaal" aan die millenniumdoelen doen ? is dan mijn vraag.


Eerst dan maar het stof uit de hoofden blazen. De millenniumdoelen - voluit de United Nations Millennium Development Goals -  zijn in september 2000 door 189 regeringsleiders ondertekend. Er zijn acht doelen vastgesteld voor belangrijke zaken als welvaartsverdeling, gezondheid, onderwijs, duurzaamheid, en gelijkstelling van man en vrouw. Het streven is dat die in 2015 zijn gerealiseerd.
Ons huidige kabinet wil zich houden aan de millenniumdoelen, aldus premier Rutte in de regeringsverklaring van oktober 2010. Inmiddels is er een samenwerkingsplatform EEN- armoede de wereld uit waarin tientallen organisaties samenwerken.
Kritiek op de millenniumdoelen is er volop: te idealistisch, te vrijblijvend, te concreet, te weinig oog voor achterliggende oorzaken (wiki).

Terug naar mijn interesse: Wat kun je er lokaal mee ?Als ik bij de hierboven al genoemde millenniumgemeenten kijk, dan blijken de meeste activiteiten zich te richten op ontwikkelingssamenwerking. Activiteiten voor de eigen lokale context kom ik minder tegen. Toch valt daar wel het een en ander bij te noemen. Want ook lokaal zijn we bezig met bijvoorbeeld:
  • armoedebestrijding
  • duurzaamheid
  • verbetering van onderwijs.
Door de thema's van de millenniumdoelen niet alleen ver weg, maar ook dicht bij huis te bekijken en er zo mogelijk acties aan te verbinden, wordt de aanpak "evenwichtiger". Het lijkt me dat de mensen het dan gemakkelijker oppakken.

Ik zie hier wel kansen. Maar eens brainstormen over een CDA-Epe jongerenproject !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten