zaterdag 3 december 2016

De B5 relatietest

Laat ik iets stoers met jullie delen: de B5 relatietest. Een zelf bedacht hulpmiddel om op een andere manier naar je relatie te kijken. Makkelijk in het gebruik, geen moeilijk jargon, en beter inzicht in je liefdesleven.
Als je liefde nog pril is en je niet weet of je lief de ware is: de B5 test helpt je om een goede keus te maken. Want we gaan natuurlijk niet met elkaar in zee met een houding van  "we zien wel hoe ver we komen... ", dat is slappe hap. We gaan voor echte trouw aan elkaar, en dus proberen we een goed besluit te nemen.

Ben je getrouwd, dan kan de B5 test je helpen om te ontdekken waarom bepaalde dingen niet lekker lopen. Daar kun je samen dan mee aan het werk. Want een ja-woord is een ja-woord en geen tijdelijke belofte met beperkte houdbaarheid.
Hoe werkt het:
  • Je hebt deze poster nodig. Die ga je volschrijven. Je kunt ook zelf een A3 of A4 vel in zes vakken verdelen.
  • Je hebt ook ronde rode en groene stickers nodig, in een grote en een kleine maat. Je kunt ze bij de meeste boekhandels wel vinden, bijvoorbeeld hier
Op de poster vind je zes vakken. Vijf vakken hebben al een thema, de Big Five ! Het laatste vak mag je zelf vullen met een thema dat voor jou van belang is:
  1. Werk
  2. Geld
  3. God
  4. Sex
  5. Kinderen
  6. eigen keuze, b.v. hobbies, taakverdeling, familie, alles mag.
In elk vak ga je opschrijven wat er goed gaat, en wat er fout gaat. Je mag over je eigen goede en slechte eigenschappen, gewoonten, en gedrag schrijven, maar ook over die van je partner. Tip: het is beter om je te concentreren op jezelf. Dan houd je het dicht bij jezelf en het praat gemakkelijker als je er met je tweeën naar kijkt.

Maar eerst ga je alles nog stickeren: de positieve dingen met een groene sticker, en de negatieve met een rode sticker. Belangrijke zaken geef je grote stickers, de minder belangrijke een kleine.sticker.
Er ontstaat nu een kleurige plaat waar je (voorlopige !) conclusies aan kunt verbinden:
  • Veel groen: dat lijkt goed te zitten.
  • Veel rood: toch nog eens goed nadenken, of hier aan gaan werken in je relatie
  • Volle vakken: dat zijn belangrijke zaken voor jou.
  • Lege vakken: dit hoeft niet te betekenen dat dit onbelangrijke zaken voor je zijn. Misschien marcheren de zaken hier gewoon goed.
Je kunt met je poster van alles doen. Je kunt 'm voor jezelf houden en er je voordeel mee doen. Je kunt de poster ook gaan bespreken met je partner. Of nog beter: jullie vullen allebei een poster in en praten er over.
Tot slot een aantal voorbeeld vragen die je helpen om een begin te maken:

1. Werk
  • Wat verwacht ik van mijn baan ?
  • Hoeveel carrière wil ik maken ?
  • Hoe wil ik werk en privé combineren ? 
  • Wat betekent dat voor ons tweeën samen ?
2. Geld
  • Hoe belangrijk is geld voor mij ?
  • Hoeveel geld hebben we nodig, en is dat er dan ?
  • Over welke uitgaven beslissen we samen ?
  • Hoe erg is het wanneer één van beiden veel minder verdient dan de ander ?
  • Hoe gaan we om met "eigen geld" of met erfenissen ?
3. God
  • Wat betekent geloven voor mij ?
  • Hoe belangrijk zijn religieuze gewoonten voor mij: de samenkomst bezoeken, de rituelen thuis ?
  • Hoe belangrijk is het voor mij om dit samen met mijn partner te beleven ?
  • Hoeveel eigen ruimte heb ik nodig voor mijn geloof ?
  • Hoeveel ruimte wil ik geven aan het (on)geloof van mijn partner ?
4. Sex
  • Welke rol speelt sex in onze relatie ?
  • Past dat bij mijn behoefte ?
  • Hoe goed werkt de sex in onze relatie ?
  • Hoe gelukkig is mijn partner met onze sex ?
5. Kinderen
  • Wil ik kinderen, en zo ja hoeveel ?
  • Welke normen en waarden wil ik ze meegeven ?
  • Hoe moet de opvoeding er uit zien ?
  • Wie doet wat voor de kinderen ?
  • Hoe verdelen we de huishoudelijke taken ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten