maandag 11 augustus 2014

New Wine 2014

New Wine 2014 is een prachtige week geworden. Het is heerlijk weer en dat zorgt voor een opgewekte vakantiestemming op de velden. Dit jaar ben ik geen teamleider en dat is meteen te merken: het geeft rust en ruimte in het hoofd en daardoor kan ik me veel beter openstellen voor het programma. Ik heb er dus met volle teugen van genoten, en van alles opgestoken waar ik nu op zit te herkauwen.

Napraten na het seminar van pater Gabriël
Dit jaar is verder gewerkt aan het steviger neerzetten van het thema sociale gerechtigheid, laat ik het zo maar noemen. New Wine is primair gericht op vernieuwing van de christelijke gemeente door het werk van de Heilige Geest in onze harten. Dat wordt al jarenlang toegespitst op de vernieuwing van jou als persoon , of de vernieuwing van de gemeente. Het is legitieme en goede christelijke vorming, al die workshops over geestelijke groei, pastoraat, en de Geestesgaven.
Enkele jaren terug kwamen de eerste seminars over samenlevingsvraagstukken. Vorig jaar begon New Wine samen te werken met Tear om er meer aandacht aan te kunnen besteden: Tear richt zich op het wereldwijd ondersteunen van kerken bij lokale armoedebestrijding. Dit jaar was er een aparte tent, Umoja geheten, wat Swahili is voor "eenheid". Umoja was ingericht als sfeervolle ontmoetingsplek en je kon er de hele dag eerlijke koffie, thee, of een sapje drinken. 's Middags werden er "de samenlevings"-seminars gehouden.

Ik was het meest onder de indruk van het seminar van de mensen van  Justice and Care, een hulpverleningsorganisatie die mensenhandel bestrijdt in met name India en Bangladesh. Ik heb zelden zo'n krachtige combinatie gezien van  professionele aanpak,  intense christelijke bewogenheid, en  de bereidwilligheid om daar persoonlijke offers voor te brengen. Justice en Care werkt samen met de (lokale) overheden, justitiële instanties, hulpverleners, en organen voor handhaving, met name de politie. Steeds wordt uitgebreid vooronderzoek gedaan om een juridisch sluitend dossier te kunnen opbouwen, voordat overgegaan wordt tot arrestatie van de mensensmokkelaars en de bevrijding van de slachtoffers, vaak meisjes en jonge vrouwen.

Meerdere malen ben ik deze week geconfronteerd met de vragen rond discipelschap en leiderschap. Rudolf Setz had een drietal seminars over leergemeenschappen en kerk-zijn midden in de samenleving, meer hier over in Nederland Zoekt. Rudolf heeft aanpakken van de 3D-beweging van Mike Breen in Engeland vertaald naar onze lokale Nederlandse context. Vorig jaar was Mike Breen zelf spreker op New Wine 2013. Ik voel me uitgedaagd door deze aanpakken, maar weet nog niet of en zo ja hoe ik daar dan mee aan de slag kan gaan.

Eén van de hoogtepunten was het optrekken met pater Gabriël uit de abdij Tongerlo in België. Het idee om hem uit te nodigen was van mij afkomstig, en dat maakte dat ik me wel verantwoordelijk voelde voor zijn welzijn. Tegelijkertijd kun je daar niet zo heel veel aan doen, want het blijft een sprong in het diepe om als Vlaamse pater een workshop te gaan houden in een protestantse gemeenschap als New Wine. Hij heeft de uitdaging aangenomen, en een workshop gegeven over "Bidden met de psalmen". De seminartent was bijna helemaal gevuld met zo'n 260 aandachtig luisterende bezoekers. Pater Gabriël blijkt een uitstekend spreker te zijn. Zijn voordracht over het kloosterleven en de centrale rol die de psalmen daar in spelen had een perfecte mix van diepgang, anekdote, en Vlaamse humor. Als je er in slaagt om je luisteraars meerdere malen in lachten te laten uitbarsten, en ook een diepgaand betoog te houden over het abdijleven, de liturgie, en je eigen persoonlijke positie te midden van de andere broeders dan ben je heel wat mans. En gelukkig heeft hij  zelf ook met volle teugen genoten van zijn verblijf op de conferentie.  

Natuurlijk heb ik weer medewerkertaken uitgevoerd. In goed overleg met mijn opvolgster Anieta ben ik weer mee gaan doen met het beamerteam. Het is me goed bevallen, ik vind het een mooie job, en ook dit jaar liep het met het team op rolletjes. De balans m/v verschuift steeds meer naar de "v". Waren we in het begin echt een mannenkluppie, nu zijn de vrouwen ruim in de meerderheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten