zaterdag 9 juni 2012

Druiven

Al fietsend langs de Moezel heb ik met grote interesse de wijngaarden bekeken. Je moet er wel wat voor over hebben om hier wijnboer te zijn ! Op de eerste dag zijn we begonnen in Koblenz. Al na tien kilometer zijn de hellingen langs de Moezel steil, en vol geplant met wijnstokken. Hoog tegen de helling is er altijd wel ergens een stuk vlakke verticale wand voorzien van de naam van het Weingut, een soort stenen spandoek, met zwarte letters op een witgekalkte achtergrond.



Overal staan er trekkers en busjes langs het fietspad en als je even zoekt zie je de wijnboeren tussen de druivenstokken bezig met snoeien en opbinden. Het is zeer arbeidsintensief en waarschijnlijk ook heel vermoeiend, vanwege het werken op de steile hellingen.
Op verschillende plaatsen lopen mini-spoorbaantjes de hellingen op. Het meest verbluffende systeem is een monorail. Aan de onderkant van de rail zit een kartelrand. Het locomotiefje bestaat uit een motor die een tandwiel aandrijft dat onder tegen de kartelrand aanloopt. Achter het locomotiefje kan iemand in een stoel gaan zitten, en daarachter kan dan nog een karretje aangekoppeld worden. En hup, daar ga je dan, langs die steile helling omhoog, het lijkt me nogal enerverend.



Het monorailsysteem
Er zijn in de meeste dorpen mogelijkheden om wijn te kopen. Vaak kun je ze eerst proeven. Witte Riesling wijnen kom je het meest tegen, de goedkoopste voor minder dan 5 euro per fles, in de varianten trocken, halbtrocken, en süss.

Omdat ik thuis in de kas een paar druivenplanten wil laten groeien, heb ik er twee gekocht in Cochem, één van de meest bekende toeristendorpen langs de Moezel.
Omdat ik geen verstand heb van de verzorging van druivenplanten was ik blij met het foldertje dat de verkoopster in Cochem meegaf. Ter plekke gaf ze al enkele tips:
  • nog een paar weken laten groeien in de pot
  • dan diep planten, de wortels met de stam moeten ingegraven worden tot aan de jonge loten
  • voldoende water geven 
Komkommer, tomaat, en druif
In de afgelopen week heb ik goed gekeken naar het snoeien: de wijnstok is
ongeveer een meter hoog, en elk jaar groeien daar dan de nieuwe ranken uit die langs draden worden geleid.
Natuurlijk zijn er uitstekende Nederlandstalige handleidingen te vinden:
  • deze beschrijft ook weer uitgebreid de aanpak in de eerste drie jaren
  • deze is in de vorm van een stappenplan.
En tot slot: er zijn voldoende YouTube filmpjes waarin precies wordt voorgedaan hoe je moet snoeien, deze vind ik wel duidelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten