maandag 26 september 2011

Premier Rutte

Is het gezag van premier Rutte nu wel of niet aangetast door de inmiddels beroemde opmerking "doe eens normaal man" van Geert Wilders ?


Ik was met stomheid geslagen toen ik de woordenwisseling zag en hoorde. Hoe is het mogelijk dat Rutte dit over zijn kant laat gaan ? Wat mij betreft dus: Ja, Rutte had meer premier moeten zijn en zich niet moeten verlagen tot dit puberale gebekvecht. Je bent premier van dit land of je bent het niet, en er hoort een houding en gedrag bij die autoriteit uitstralen.

In nrc.nl schrijft Steven de Jong een uitstekende blog over het voorval: Hoe de mantra van de tolerantie het debat smoort. Haarfijn maakt hij duidelijk dat het bij tolerantie niet gaat om het respect opbrengen voor de mening van een ander, zoals vaak gesuggereerd wordt, maar om het respecteren van het recht van de ander om er een opinie op na te houden die ik niet deel of verwerpelijk vind. Dat is de klassieke betekenis van tolerantie, met de bedoeling dat er ruimte gecreƫerd wordt voor het debat en het uitwisselen van de argumenten, aldus Steven de Jong.

Is het daarom dat de Algemene Beschouwingen zo saai zijn geweest ? De meeste politici proberen hun punt te scoren, maar ik heb niet de indruk dat er veel naar elkaar geluisterd wordt. Een echt debat is er nauwelijks gevoerd. Ik weet dus wel dat er zwaar weer op komst is en de broeksriem moet worden aangehaald. Maar waar is de politicus die in deze storm-op-komst een koers uitzet die overtuigt en enthousiasmeert ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten