dinsdag 15 februari 2022

Kamp van Koningsbrugge en de gouden cirkel

Wat hebben Kamp van Koningsbrugge en de gouden cirkel van Simon Sinek met elkaar te maken ? Het korte antwoord: Bij beiden gaat het om het realiseren van diepe motivaties en waarden: de why's in je leven, daarom doe ik dit, en niets of  niemand kan me daarvan weerhouden !

Voor wie zich afvraagt waar het allemaal over gaat: Kamp van Koningsbrugge is een tv-serie van AVROTROS waarin 15 vrijwilligers aan een acht dagen lange training bij het Korps Commandotroepen meedoen. Ze worden fysiek en mentaal tot het uiterste op de proef gesteld, om te laten zien dat ze "commando-waardig" zijn. 

Simon Sinek werd in 2009 bekend toen hij hij boek Start with why schreef. Hij introduceerde daarin de golden circle: een eenvoudig gereedschap om als bedrijf, organisatie, team, of als individu op zoek te gaan naar je diepste overtuiging en motivatie: Waarom doen we dit, waarom wil ik dit ? Sinek had door zijn marketingonderzoek vastgesteld dat veel bedrijven goed weten welke producten ze in de markt zetten, maar dat bedrijven met diep doorleefde motivaties en waarden het meest succesvol zijn en ook blijven.

Er horen drie vragen bij de gouden cirkel, zie hierboven, en je werkt vanuit het centrum van de cirkel naar buiten: Waarom doen we het, hoe doen we het, en welke dingen hebben we dan gemaakt of gerealiseerd ?

Ik ben Kamp van Koningsbrugge gaan kijken toen iemand er een enthousiast verhaal over vertelde: uitdagende oefeningen bij de commando's, grenzen verleggen, goeie coaching van jonge mensen. Hij had geen woord teveel gezegd: ik zit op het puntje van mijn stoel wanneer de volgende nog zwaardere oefening gedaan moet worden. Eten ho maar, slapen ho maar, en blaren als eieren onder je voeten. Wie houdt dat vol ?

Ik moest plotsklaps denken aan de why en de golden circle  van Simon Sinek. Alleen de kandidaten met een sterke innerlijke overtuiging gaan door, bijten zich door pijn, honger, en vermoeidheid heen. Ik zag ook hoe de begeleiders, ervaren commando's, hun coaching stijl meesterlijk aanpassen aan de situatie. De standaard is een keihard "doorgaan, je wilt dit toch, je hebt hiervoor toch gekozen ?" Maar als het nodig is krijg je een mentale ruggesteun, zakelijk, kort en duidelijk. Je ziet zo'n kandidaat dan opfleuren en weer door buffelen.

De begeleiders weten de why's van de kandidaten naar boven te krijgen en dat levert ijzersterke momenten op. Het laat zien hoe we kunnen hunkeren naar erkenning, of hoe we een vader of moeder willen eren met een buitengewone prestatie.  De kwelgeesten van onze why's kunnen zich ook manifesteren: het lukt niet want ik twijfel aan mezelf, zit mezelf in de weg, of ken me zelf nog onvoldoende. Die korte reflectiemomenten tussen de begeleiders en de deelnemers vind ik het meest waardevolle van Kamp van Koningsbrugge.

NB: Een tegengeluid is altijd welkom: In dit artikel wordt gehakt gemaakt van de gouden cirkel van Simon Sinek: niet bewezen semi-wetenschappelijk gepraat. Voor mij wordt het daar niet veel anders van: het lijkt me van belang om verbinding hebben met mijn diepere overtuigingen en waarden omdat ik daardoor mezelf beter begrijp en kan liefhebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten