maandag 2 juli 2012

Moestuin - juni 2012

Vanaf mei, juni kan het oogsten beginnen. Spinazie heeft maar anderhalve maand nodig, en ook de eerste sla- en andijvie-kroppen zijn groot. Dit is de periode waarin de moestuin voller en voller wordt. Ook met onkruid overigens, dus er moet regelmatig gewied worden.


Tuinbonen
De tuinbonen had ik al in februari gepoot. Ze kunnen de kou verdragen, en door vroeg te beginnen, blijf je de luis voor is het idee. Aanvankelijk leek het geen succes: in maart en april was het koud en winderig. Maar vanaf eind april kwam de groei goed op gang. Ik heb vanaf eind mei toch enkele malen een oma-middeltje gebruikt om de luis te bestrijden: sproeien met een mengsel van vloeibare groene zeep en spiritus in water. Na een avondje doppen, schoonmaken, en koken hebben we zes porties voor in de diepvries, een mooi resultaat.
 
pic name pic name
Bessen
De rode bessen zijn altijd het eerst goed: eind juni begin juli moeten die worden geplukt. Dit jaar hebben we alleen de rode bessen en de Amerikaanse bosbessen onder het net gedaan. De vogels zijn er dol op. De zwarte bessen en de kruisbessen laten ze met rust. De rode bessen hadden dit jaar veel last van een soort luis. Volgend jaar wil ik daar eens aandacht aan besteden en proberen om dat te bestrijden. Ik merk wel dat op internet bergen tips te vinden zijn, inclusief instructiefilmpjes.

 

Kolen
Dit jaar heb ik het insectengaas maar weer eens voor de dag gehaald, ter bescherming van de kolen. Het is een soort muskietennet waarmee je voorkomt dat schadelijk ongedierte, met name de rupsen natuurlijk, de kool oppeuzelen. Ik heb een hele stellage gebouwd. Van terrasklinkers heb ik poeren gestapeld. Los stapelen is voldoende stevig en geeft de mogelijkheid om nog hoger te stapelen. Vervolgens maak ik een raamwerk van balkjes en PVC-buis waar het insectengaas overheen komt. Met klinkertjes leg ik het vast. Simpel en stevig. Vooralsnog groeien de kolen ongestoord.



Aardappelen
De aardappelen bloeien, vanaf nu begint de knolvorming. Het enige wat ik nu doe is spuiten tegen phytophthora of aardappelziekte, zie de wiki. Die kan je oogst in enkele dagen vernietigen. Het blad gaat dood, en er komt bruinrot in de aardappelknollen. Ik heb het een keertje meegemaakt, hoogst teleurstellend.   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten