maandag 30 april 2012

Moestuin - april 2012

De tijd lijkt weken lang stil te staan in de moestuin. Maart en april zijn grotendeels winderig, koud, en droog. Er groeit nauwelijks iets, niet zo goed voor mijn motivatie. Gelukkig gaat het de afgelopen week beter, en de natuur zet dan alles op alles. In enkele dagen zie je de tuin groen worden.

Tuinbonen
In februari gepoot. Na ruim drie weken komen de kiemen pas boven de grond, en daarna gebeurt er een hele tijd nauwelijks iets. De afgelopen twee weken begint de groei op gang te komen. Natuurlijk doet het onkruid daar aan mee, vandaag ga ik beginnen met die altijd doorlopende klus: wieden. De tuinbonen zien er nog wat ielig uit, ik ben benieuwd wat ze gaan doen.
De in februari gepote tuinbonen
Aardappelen
Schoonvader zorgt altijd voor pootaardappelen, die zijn er zat op het Groningse akkerbouwbedrijf van de familie. Deze week heb ik 50 poters in de grond gestopt. Het weer was verbeterd en ik had er zin in. Geduldig heb ik mooie ruggen geharkt, dat gaat handig met de grote hooihark.

vijf rijtjes aardappelen dit jaar
Fruitbomen
De fruitbomen lijken de weg kwijt door de kou. Het pruimeboompje heeft een heel klein beetje gebloeid, alsof de nachtvorst schade had aangericht. De "oude" appelboompjes beginnen nu pas uit te lopen en moeten nog gaan bloeien. De lei-fruitboompjes lijken het minst aangedaan: er wordt mooi gebloeid en de dit voorjaar gepote lei-pruimeboompjes lopen mooi uit. Het zit wel goed in die hoek.

appelbloesem bij de lei-fruitboompjes
Rabarber
De rabarber was keurig op tijd boven de grond: in maart. Ik heb er toen al regelmatig water bijgegoten omdat rabarber daarvan houdt. Dat hoeft bij die eerste groei ook weer niet teveel te zijn. Vooral als de rabarber volop in het blad staat verdampt het veel vocht door het grote bladoppervlak, en dan moet je erbij zijn met de gieter. De laatste weken heeft de rabarber de smaak ook te pakken en zoals te zien is: we kunnen stelen gaan trekken.

De rabarber doet het goed
Sla
In de broeibak gaat het ook wel goed. Er staan verschillende soorten sla in en het begint allemaal mooi te groeien. Ik heb de bak veel dicht gehad vanwege de kou. Omdat ik meer van sla van de volle grond houd, die is steviger, ben ik blij dat de ramen er nu vanaf kunnen. Ik plant elke twee weken vijf of tien plantjes, zodat we vanaf eind mei doorlopend sla uit de tuin kunnen halen.

Verschillende sooorten sla in de broeibak
Magnolia en prunus 
De magnolia heeft ook ernstige schade van de nachtvorst ondervonden. Normaal zit de boom in de tweede helft van april vol met die mooie wit met roze bloeisels. Dit jaar zitter er maar een paar bloeisels helemaal bovenin. Jammer, het is zo'n mooi gezicht.
De prunus daarentegen laat de natuur op haar mooist zien: De vuistregel voor de bloei van de prunus is Koninginnedag. En guess what: De boom staat vandaag volop met prachtige jonge bloesem te pronken, een juweeltje.

De bloeiende prunus op Koninginnedag

2 opmerkingen:

  1. Grote Je hebt een heel mooi webdesign hier op je pagina ik vind het erg leuk en hebben voeg uw blog aan mijn favorieten.
    http://www.inuwtuin.nl/gereedschap

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je compliment, de volgende tuin-blog zit er aan te komen !

      Verwijderen